Saturday, March 31, 2007

İNGİLİZCE KELİMELER ÖĞRENMEK İÇİN KULLANABİLECEĞİNİZ YÖNTEMLER (43)


Yabancı dil öğrenenlerin en çok sorduğu sorulardan biri de nasıl kelime öğrenecekleridir. Bu konuda özellikle vurgulamak istediğim şey öncelikle sadece kelimeler değil nasıl kullanılacaklarını da öğrenmektir. Müstakil kelimeler öğrenmek de önemlidir. Bu da ayrıca bir çalışma olarak yapılır. Kelime öğrenmek için yapılabilecek çalışmalar:

· Sözlük okumak: Sözlük okumak çok işe yarar. Çay veya kahve eşliğinde sözlük okuyabilirsiniz. Bu çalışma için bir sözlük ayırabilir ve notlar alarak okuyabilirsiniz. Sözlüğü baştan sona okumanız gerekmez. Hoşunuza giden, ilginizi çeken ve bir şekilde kendinize yakın hissettiğiniz kelimeleri okuyup aşina olabilirsiniz. Bu çalışma da amacınız kelimeleri tamamen öğrenmek olmamalı, kelimelerle tanışmak olmalı.

· Resimli sözlükler: Resimli sözlükler de çok yararlıdır. Bu tür sözlükler, bir kelime grubunu resimlerle verirler. Sözgelimi çocuk odası resmi ve oradaki eşyaların İngilizce karşılıkları vardır. Kelimeleri anlamlı gruplar içinde öğrenmek daha verimlidir. Böyle bir resimli sözlüğü alıp akşamları belirli saatlerde çalışabilirsiniz.

· Kelime ezberlemek: Kelimeleri kartlara yazarak ezberleyebilirsiniz. Her karta bir kelime yazmak şartıyla, kartın bir yüzüne kelimeyi diğer yüzüne de anlamını yazabilirsiniz. Bu desteye her gün 10 kelime ekleyebilirsiniz. Ezberlediğiniz kelimeleri ayrı bir yere koyarsınız, onların zamanla arttığını görmek size heyecan ve keyif verir. Kelime ezberlemek ilkel görünebilir ama oldukça etkili ve keyifli bir yöntemdir. Kelime ezberlemek, güzel bir çalışmadır ancak kitaplar, ses dosyaları veya filmlerle desteklenmezse ezberlediğiniz kelimeleri unutursunuz.

· İngilizce Hikâye kitapları okumak: Hikâye kitaplarını anlayacağınız düzeyin bir derece üstünde seçin ve sözlüğe bakmadan metin içinde anlamaya çalışın. Anlamakta zorluk çektiğiniz veya kelimeyi merak ettiğiniz zaman sözlüğe bakın. Bir hikâye kitabından verimli yararlanmak, onun içinde geçen her kelimeyi anlamak anlamına gelmez. Aksine profesyonel dilciler, her kelimeyi anlamayı beklemeden metindeki mesajı anlamaya çalışırlar. Çünkü anlam, kelimeler üstü bir karamdır.

· Yoğun okuma: İlgilendiğiniz bir konuda biraz ağır bir metin alıp sözlük yardımıyla okuyun. Her kelimede sözlüğe bakabilirsiniz. Metni tamamen çözmeye çalışın. Her kelimeyi inceleyin. Fakat yukarıda verilen ve hikâye kitaplarıyla ilgili çalışmayı daha çok yapın. Metin okumakla sadece kelime öğrenmekle kalmaz ayrıca kelimelerin nasıl kullanıldıklarını da öğrenirsiniz. Bu çok önemlidir.

· Şarkı Sözleri: Müzik dinlemeyi seviyorsanız, internetten şarkı ve o şarkıların sözlerini bularak bunları çözebilirsiniz. Bir öğrencim, bu şekilde İngilizcesini ileri düzeyde geliştirmişti. Sting, Beatles, Dire Straits, Celin Dion, Bruce Springsteen gibi sanatçı ve grupları bu konuda önerebilirim. Arabanızda, ulaşım araçlarında, mutfakta yemek yaparken vs şarkılar dinleyebilirsiniz.

· Film Seyretmek: Film seyretmek yabancı dilinizi ve İngilizcenizi geliştirmek için harika bir yöntemdir. Özellikle alt yazılarını ve dublajlarını değiştirebileceğiniz ve tamamen sizin kontrolünüzde olan DVD formatında filmler seyrederek, kelime haznenizi geliştirebilirsiniz. Ayrıca kelimelerin kullanıldıkları cümleleri görebilir ve o dilin kültürüyle de tanıdık olabilirsiniz. DVD filmleri seyrederken, durdurabilir, ileri veya geri alıp istediğiniz sahneleri tekrar seyredebiliriz. Anlayamadığımız cümleleri alt yazıdan çözebiliriz.

· Ses dosyaları dinlemek: Ses dosyaları, sözgelimi İngilizce hikâye kasetleri dinlerken kendi seviyenizin biraz altında seçin. Bu durumda öğrendiğiniz veya ezberlediğiniz kelimeler pekişir ve aynı zamanda telaffuzlarını öğrenirsiniz. Arabanızda, ulaşım araçlarında, mutfakta yemek yaparken vs şarkılar dinleyebilirsiniz.

· İnternet ve bilgisayar: Bilgisayar ve internet, profesyonel kullanıcılar için önerilebilir. Ben belli bir yaşın altındaki kişilere bir eğitmen veya denetim olmadan internette veya bilgisayarda İngilizce öğrenmeyi önermiyorum. Çünkü internette veya bilgisayarda İngilizce öğrenmeye çalışmanın (denetim ve kontrol yoksa) verimli olmadığını düşünüyorum. Çünkü dünyanın en büyük ve renkli arşivinde belli bir konuya odaklanmanın belli bir olgunluk ve ehliyet gerektirdiğini düşünüyorum.

Kelime öğrenmekte en önemli ilkeler, dilde okumak, dinlemek ve filmler seyretmek, dili hazmetmemizi sağlar. Diller sadece öğrenilmekle kalınmamalıdır. Onları aynı zamanda edinmeliyiz de. Bunu yapmak için de kitaplar okumak, ses dosyaları dinlemek ve filmler seyretmek dili edinmemizi, başka bir tabirle hazmetmemizi sağlar.

Tekrar hatırlatmak gerekirse, kelime ezberlemek yararlıdır, fakat bu ezber çalışması kitap okumak, film seyretmek ve ses dosyaları dinlemek gibi etkinliklerle desteklenmezse boşa giden bir çaba olur.
-------------------------------
Savaş ŞENEL: İngilizce Öğretmeniİletişim DanışmanıOkunaklı-Anlaşılır Yazarlık Koçu
                           savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI

Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
"Az Acılı ve Kalıcı İngilizce-Yabancı Dil Öğrenimi için Püf Noktaları" adlı Kitabın Facebook sayfası

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

-------------------

İngilizce - Yabancı Dil Öğrenmeden Neden Zorlanıyoruz?



"İngilizce - Yabancı Dil Öğrenmeden Neden Zorlanıyoruz?" adlı yazım AsmaAltı Yayınevinden çıkmış bulunan "Çay Saati İçin Hafif Yazılar" adlı kitabıma taşınmıştır.


-------------------------------
Savaş ŞENEL: İngilizce Öğretmeniİletişim DanışmanıOkunaklı-Anlaşılır Yazarlık Koçu
                           savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI

Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
"Az Acılı ve Kalıcı İngilizce-Yabancı Dil Öğrenimi için Püf Noktaları" adlı Kitabın Facebook sayfası

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

-------------------

Monday, March 26, 2007

ALMANYA-HAMBURG İZLENİMLERİM: TÜRKÇE EĞİTİMİ ÜZERİNE BİR ANEKDOT (41)



Almanya’da Hamburg’ta bulunduğum zamanlarda gidip-yazı yazdığım bir kafe vardır. Bir keresinde yine bu kafede Post adlı bir gazetenin 10 mart tarihli nüshasını karıştırırken ilginç bir habere rastladım:

“Gymnasiumallee lisesi müdürü Ulrich Mumm, okullara Türkçe dersleri konduğunu ama Türk velilerin çocuklarını bu derslere göndermediklerini açıklamış ve “çocuğunuza ana dilini öğretin” diye tavsiyede bulunmuş.

Ulrich Humm, Hamburg Türk Öğretmenleri Derneği Başkanı Cevdet Atik ve Hayri Çatal, Hamburg Gymnasiumallee lisesinde yapılan Türk veliler toplantısında bir araya gelmişler ve Türk dilinin önemini ele almışlar.

Okul müdürü Humm şunları söylemiş: “Velilerin eğitim konusunda katılımcı olmaları, çocuklarının başarısını artırır. Türk velilerin okul sistemine yakın durmaları konusunda sizden yardım istiyorum.” Okullarda Türkçe derslerinin de başlatıldığını söyleyen, Humm, “çocuğunuzun ana diline sahip çıkın” dedi. Nebahat Ercan da Okulda 180 Türk veli olmasına rağmen toplantıya sadece 8 velinin katıldığını, bu durumun da sorunun büyüklüğünü gösterdiğini söyledi. Avrupa’da en çok konuşulan 2. dil olan Türkçe’ye karşı velilerin ilgisizliği yüzünden Türkoloji mezunlarının okullara atanamadıklarını çünkü talep olmadığından okullarda Türkçe derslerinin açılmadığını, halbuki işverenlerin Türkçe bilen gençlere öncelik verdiğini belirtiyor. Türkçe bilmenin bir eksik değil büyük bir avantaj olduğunu da sözlerine ekliyor. Hamburg’da uyum kurslarında öğretmenlik yapan Cevdet Atik de şunları söylemektedir: “Türkçe dersleri, lise döneminde çok önemlidir. 11. sınıftan sonra öğrenciler 3 yabancı dil arasında seçim yapmak zorunda. Bunlardan birisi de Türkçe. Yabancı dil olarak Türkçe dersi alan bir çocuğun alt yapısı da varsa, zorluk çekmez ve bu dersten aldığı iyi notlar, genel not ortalamasını da yükseltir.

Hamm lisesinde Türkçe öğretmenliği yapan Hayri Çatal da şunları söyledi: “Birçok veli, çocuğum zaten Türkçe biliyor diye çocuğuna Türkçe dersleri aldırmıyor. Sadece Türkçe konuşmak önemli değil, dilin kuralların da bilmek önemlidir. Sadece konuşmak yeterli olsaydı, Alman çocukları için Almanca dersleri konmazdı. Türkçe derslerinde sadece dil dersi değil aynı zamanda kültür de veriyoruz” dedi.

Bu haberden bir çok ders ve ilginç nokta çıkabilir. Ben kendimce bir kaçını size vereyim:

- Bir yabancının bize ana dilimizi öğrenmemizi tavsiye etmesi çok ilginç.
- Velilerin kendi çocuklarıyla ilgili bir toplantıya ilgisiz kalmaları.

- Türkçe derslerinin kalkmaması konusunda ilgisi kalmaları ve kendi ağırlıklarını koymamaları.

Sanırım bir çok konuda pasif kalmamamızın sebebi, maddî yetersizliklerden değil, aslında düşünce zaafından kaynaklanmaktadır. Sizce?
-------------------------------
Savaş ŞENEL: İngilizce Öğretmeniİletişim DanışmanıOkunaklı-Anlaşılır Yazarlık Koçu
                           savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI

Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
"Az Acılı ve Kalıcı İngilizce-Yabancı Dil Öğrenimi için Püf Noktaları" adlı Kitabın Facebook sayfası

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

-------------------