Friday, December 19, 2008

Filmlerle ve Dizilerle İngilizce - Yabancı Fil Öğrenebilir miyiz?



"Filmlerle ve Dizilerle İngilizce - Yabancı Fil Öğrenebilir miyiz?" adlı yazım AsmaAltı Yayınevinden çıkmış bulunan "Çay Saati İçin Hafif Yazılar" adlı kitabıma taşınmıştır.


-------------------------------
Savaş ŞENEL: İngilizce Öğretmeniİletişim DanışmanıOkunaklı-Anlaşılır Yazarlık Koçu
                           savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI

Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
"Az Acılı ve Kalıcı İngilizce-Yabancı Dil Öğrenimi için Püf Noktaları" adlı Kitabın Facebook sayfası

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

-------------------

Monday, December 01, 2008

İNGİLİZCE ÖĞRENMEK KONUSUNDA SAHİP OLDUĞUMUZ BUNCA İMKAN İÇİNDE BİRAZ ŞIMARIYOR MUYUZ NE? (65)



Bir keresinde babamın kitaplarından birisi elime geçmişti. Bu, İngilizce “öğrettiğini” iddia eden bir kitaptı. Kitaba sevgiyle, ama biraz da gülümseyerek bakmaktan kendimi alamadım. Çünkü kitabın bugün yabancı dil öğretiminde kullanılan kitaplar ve diğer araç-gereçlerle ilgisi veya benzerliği yoktu. Eser, tamamen gramer öğretimine dayalı, içinde bir tek resim bile bulunmayan, sadece listelerden ve çizelgelerden oluşan bir kitaptı.

Günümüzdeyse, İngilizce öğrenmek isteyenler, her türlü görsel ve işitsel desteğe sahipler. Örnek olarak benim bu sıralar kullandığım bir kitaptan söz edeyim size: “Face2Face” adlı bu İngilizce öğretim kitabı, sosyal ve güncel konular içeren, bol resimli, alıştırmalarla, ek çalışmalarla ve diğer yardımcı bölümlerle dolu bir kitap. Ayrıca CD-ROM ile ve ses CD’leri ile desteklenmiş ve ana ders kitaba paralel bir içeriğe sahip olan bir DVD’si de var. Öğretmen kitabındaki diğer dokumanları da bu listeye ekleyebiliriz.

Bütün bunların yanı sıra, öğrencilerimize durumlarına ve ihtiyaçlarına göre internet siteleri, linkler, videolar önerebiliyoruz. Görsel ve işitsel olarak, kendi evlerinde, ofislerinde veya ulaşım araçlarında İngilizce öğrenebilmeleri için kullanabilecekleri bir sürü araç ve gereç tavsiye edebiliyoruz. Bu araçların hepsini kullanmaları gerekmiyor. Söylemek istediğim şu: Bugün öğrenciler, kendi algılarına uyan en az bir veya iki araç bulabilirler. Tabi ki, doğru yönlendirilirlerse ve yabancı dil öğrenmek konusunda ciddi bir tutuma sahiplerse.

Peki bunca araç ve gerecin varlığı ne gibi sonuçlar doğuruyor? Birincisi öğrencinin rehberi yoksa öğrencinin kafası karıştıyor. İkincisi bunların çokluğu öğrenciyi şımartıyor. “Ses dosyaları yetmez DVD de isterim” vs gibi tavırlara giriyorlar. “Yoksunluk kültürü” ortaya çıkıyor. İnsanlar ellerindeki araçları daha verimli kullanmak yerine, “şu da olsa daha iyi olurdu, bu da olsa daha iyi olurdu” gibi cümleler kuruyorlar.

Mesela bizim nesil İngilizce öğrenirken, ders dışında kullanabileceğimiz araçlar bu kadar zengin bir çeşide sahip değillerdi. Kitaplar, kasetler ve belki videolar vardı. O dönemde Türkiye’de interneti tanıyan fazla insan da yoktu. Evet ben lise sonda yani bundan 22 sene önce bilgisayar kursuna gitmiştim ve başarıyla da bitirmiştim, ama daha sonra çevremde kimse bana bu konuda ilerleyebileceğimi söylememişti. Belki bilgisayar dünyasının ne denli gelişeceğini onlar da akıl edememişlerdi.

Ama İngilizce öğrendiğim dönemlerde, hikâye kitaplarını keşfetmek veya İngilizce Konsolosluğu kütüphanesinden radyo tiyatroları alıp-dinleyebiliyor olmak beni mutlu ediyordu. Öğrencilik dönemimde mutfakta yemek yaparken veya bulaşık yıkarken İngilizce kasetler dinlemek bana keyif veriyordu. Üniversitedeki ilk yılımda mutfakta, otobüslerde veya odamda çok kaset dinlemiştim. Bu kasetleri dinlemiş olmak, İngilizcemi o kadar etkilemişti ki, ertesi yıl derslerin birisinde ben birkaç cümlelik bir konuşma yaptıktan sonra, hocam bana “yaz tatilinde İngiltere’ye mi gittin?” diye sormuştu. Hâlbuki bu gelişim, yaz tatilinde İngiltere’ye gitmekle olacak şey değildi. Çünkü ortalama günde 1 veya 1,5 saat, hatta daha fazla süre İngilizce kasetler dinlemiştim ve dinlemeye de devam ediyordum. Bu da 1 yılda yaklaşık 400 saat etmişti. İngiltere’de 3 ay kaldığınızda bu kadar çok İngilizce duyamazsınız. 1 yıl da kalsanız, TV seyredip radyo dinlemezseniz, bu kadar İngilizce konuşmayı duymanız yine de mümkün değildir. Hocamızı yanıltan esas konu, benim İngilizcemdeki gelişimi, çok pratik yapmış olmama bağlamasıydı, hâlbuki esas etken, aşağı-yukarı 400 saatlik bir süreyi dolduracak şekilde İngilizce radyo tiyatroları, seminerler vs dinlemiş olmamdı.

Şimdi ise öğrenciler, biraz “dağılmış” durumdadırlar. Evine misafir odası takımı alan, ama o odayı ailece kullanmayan kişiler gibi davranıyorlar. Ellerinde bir sürü cihaz, ara-gereç ve kitap var. Ama bir kaçına sıkıca sarılıp devam etmek yerine, bir oraya bir buraya savruluyorlar. Hâlbuki ders kitaplarına çalışıp, günde birkaç saat İngilizce ses dosyaları dinleseler veya hafta birkaç film seyretseler, birkaç ay sonra farkı görecekler. Fakat insanlar büyük zıplamalar aradıkları için, sebatla ve ısrarla atılan küçük adımların ne kadar büyük sonuçlar verdiklerini gözden kaçırıyorlar.

O kadar dağıtmaya gerek yok. Küçük görünen şeyleri alışkanlık hâline getirin. Her gün bir kaç sayfa İngilizce hikâye kitabı okumak veya Ipodunuza veya cep telefonunuza yüklediğiniz İngilizce hikâyeleri, seminerleri dinlemek size büyük bir açılım sağlayabilir. Bir öğrencim İngilizce şarkı sözlerini çözmeye meraklıydı. O şekilde İngilizcesini çok güzel bir şekilde ilerlettiğini biliyorum.

Yeter ki size uyan bir yol bulun ve devam edin. Size uyan yol, film seyretmek, gazete veya internet sitelerini okumak, karikatür okumak veya ses dosyaları dinlemek olabilir. Bunlardan bir kaçını birden de yapabilirsiniz. Yeter ki yoksunluk kültürünü bırakın, elinizdeki araçların kıymetini bilin ve sürekli ve düzenli olarak aynı şeyleri yapın.

Bakalım neler olacak?

-------------------------------
Savaş ŞENEL: İngilizce Öğretmeniİletişim DanışmanıOkunaklı-Anlaşılır Yazarlık Koçu
                           savassenel@gmail.com, savassenel@yahoo.com

SAVAŞ ŞENEL KİTAPLARI

AZ ACILI VE KALICI İNGİLİZCE-YABANCI DİL ÖĞRENMEK İÇİN PÜF NOKTALARI

Kitabı buradan satın alabilirsiniz: Kitapyurdu.com
"Az Acılı ve Kalıcı İngilizce-Yabancı Dil Öğrenimi için Püf Noktaları" adlı Kitabın Facebook sayfası

(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

ÇAY SAATİ İÇİN HAFİF YAZILAR


(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)




(Kitabı İmzalı Edinmek İsterseniz Bize Yazınız: savassenel@gmail.com)

-------------------